MySQL و PHP چیست؟
نوشته شده توسط : دختر کد نویس


در مقالات گذشته با شما در خصوص LAMP (مجموعه نرم افزاری لینوکس، آپاچی، مای اس کیو ال، پی اچ پی) و دو جزء از آن یعنی لینوکس و آپاچیوب سرور صحبت کردیم و گفتیم که این 4 برنامه از معروف ترین برنامه های Open-Source در دنیای وب و اینترنت هستند که به Web Stack معروف اند. Web Stack یا بسته ی وب از Mysql به عنوان RDBMS (سیستم دیتابیس چیست مدیریت پایگاه داده رابطه ای)  و از پی اچ پی به عنوان زبان برنامه نویسی شی گرا استفاده می کند (البته ممکن است زبان های برنامه نویسی Perl یا Python جایگرین PHP شوند). در این مقاله سعی داریم شما را با مای اس کیو ال و زبان اسکریپتی PHP بیشتر آشنا کنیم mysql چیست.

MySQL و PHP چیست؟

پی‌اچ‌پی (PHP) یک نرم افزار یا بستر برنامه نویسی متن باز و رایگان است که برای طراحی وب (سمت سرور) توسعه یافته‌ است و به همین منظور در بسته نرم افزاری LAMP قرار گرفته است و همچنین PHP تا ژانویه ی سال ۲۰۱۳ میلادی بر روی ۲۴۴ میلیون وب‌ سایت و ۲.۱ میلیون سرور نصب شده‌ است. PHP کوتاه شده کلمه PHP: Hypertext Preprocessor (به معنای پی اچ پی: پیش پردازنده ی ابرمتن) می باشد که توسط فردی به نام   تفاوت get و post در php راسموس لِردورف در سال ۱۹۹۵ طراحی شد و در حال حاضر توسعه ی آن بر عهده ی گروه پی‌ اچ‌ پی می‌باشد.

 

کدهای پی‌ اچ‌ پی (PHP) توسط یک وب سرور که نرم‌افزار پی‌ اچ‌ پی بر روی آن نصب باشد، تفسیر می‌شود. دستورهای این زبان می‌تواند به صورت مستقیم در درون کد های اچ‌ تی‌ ام‌ ال (HTML) قرار بگیرد. همچنین زبان PHP از نسخه ی ۴.۳ به بعد قابلیت پشتیبانی از واسط خط فرمان را نیز به امکانات خود اضافه کرد. این قابلیت می‌تواند برای ایجاد نرم‌افزارهای غیر وبی و یا نرم‌افزارهایی با واسط گرافیکی کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. این زبان برنامه نویسی یک نرم‌ افزار آزاد و متن باز (Open Source) است که تحت مجوز پی‌ اچ‌ پی انتشار یافته است. این مجوز به دلیل قرار دادن محدودیت بر روی استفاده از عنوان پی‌ اچ‌ پی، با مجوز عمومی گنو (GPL) سازگار نیست. 

MySQL-Server (مای اس کیو ال – سرور) یک سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها متن‌باز است که توسط شرکت اوراکل توسعه، توزیع، و پشتیبانی می‌شود. این سامانه مدیریتی پایگاه داده، رایج ترین پایگاه داده متن باز (Open Source) و همراه همیشگی               جدول ها در html          php محسوب می‌شود. MySQL سرور، یک پایگاه داده چند کاربره و چند ریسمانه است بدین معنا که این پایگاه داده به چندین کاربر اجازه استفاده همزمان از داده‌ها را می‌دهد و دسترسی افراد معتبر به داده‌ها را تسریع و تسهیل می‌ بخشد. اگرچه تاریخچه پیدایش MySQL به سال1979 بر می‌گردد اما عرضه عمومی آن از سال 1996 آغاز شده است.

 

نسخه‌های اولیه MySQL را به هیچ عنوان نمی‌ توان با نسخه‌های جدید آن مقایسه‌ نمود. نسخه‌های قدیمی به‌دلیل ماهیت عمومی سیستم عاملی که برای آن درنظر گرفته شده بودند (یعنی یونیکس و لینوکس‌های اولیه) دارای واسط کاربر چندان جالبی نبود و تمامی فرامین مربوط به طراحی و مدیریت بانک اطلاعاتی در آن‌ها از طریق دستورات خط فرمان انجام می‌گرفت. اما به‌ تدریج و با پیدایش محیط‌های گرافیکی توانمند و زیبا برای لینوکس‌، ‌‌MySQL نیز همانند سایر نرم‌ افزار‌های متن باز تحت لینوکس مراحل تکامل و بهینه شدن هسته و ابزارهای جانبی خود را پیمود تا به جایی رسید که اکنون به عنوان یکی از سریع‌ترین، کارآمد ترین و مقرون به صرفه‌ترین برنامه‌های بانک اطلاعاتی جهان به شمار می رود.

با مقالات و دانشنامه های بعدی Server.ir همراه باشید…

 
 




:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: